Jesper Oehlenschlaeger Madsen

Luqa, Billund, København.

BlogPosted by Jesper Oehlenschlaeger Madsen Tuesday, December 18 2007 15:26:28

Jeg har hidtil forsøgt at holde mine indlæg i kronologisk rækkefølge. Det betyder at indlæggene fra mine ture af og til har ligget nogle dage tilbage, når de er blevet skrevet. Denne gang vil jeg dog gøre en undtagelse. Jeg er nemlig kommet til Danmark. Kun for at holde juleferie, jeg vender tilbage til Malta den 29. december. Ikke desto mindre kommer indlægget om flyveturen nu. De næste par uger vil jeg så bruge til at få bloggen up to date, med indlæg om bl.a. en dansk julefrokost, underligt maltesisk julepynt og en tur til Dingli Cliffs. Nok om dette senere.

Lørdag den 15. december var en underlig dag. Det var dagen hvor jeg skulle til Danmark. Aftenen inden havde jeg været i Valletta, og nu gik jeg lidt rundt i min lejlighed og forsøgte at forlige mig med tanken om at jeg skulle hjem. Jeg prøvede at få mig selv til at forstå at jeg ville kede mig ihjel ved at blive på Malta. Langt de fleste jeg kender hernede skal hjem på jul. Jeg ville intet have at lave, og hvorfor følte jeg egentlig det var lidt underligt? Det burde jo være skønt at skulle hjem. Alle de ting som har irriteret mig på Malta, havde jeg nu chancen for at slippe af med i to uger! Alligevel var en meget mærkelig følelse at vide at man om få timer sad i Danmark, og var tilbage i sine normale vante rammer.

Jeg gik ud af lejligheden, og ned til den store rundkørsel som ligger ca. 100 meter fra huset, hvor jeg bor. En stor kranvogn buldrede og lavede larm. Alt var som det plejede at være på Malta. Det hele larmede. Jeg ventede på en taxa. Solen skinnede fra en smuk morgenhimmel (ikke så tidligt, den var omkring 10). Hvad var det for en dag at forlade Malta på, tænkte jeg, vejret var jo skønt. Fra en formiddagstemperatur på over 15 grader til en dansk vinter. Jo nærmest tortur ;o)

En taxa kom kørende, i denne sad en irsk pige ved navn Rosiene, som vi har mødt hernede, og så Mark. Rosiene skulle med et fly lidt før os. Ryanair til Irland. Det er noget billigere end vores billetter. Vi tog turen til lufthavnen. Den ligger i en by kaldet Luqa, hvor der vist ikke rigtig er andet at se end selve lufthavnen. Kort efter vi var ankommet kom Dansk Folkeferies bus. Det var Folkeferie vi skulle flyve med på en slags ”sidste øjebliks billet”. Det betød også at vi havde pengene til billetten med i lufthavnen, og først fik billetten der. Vi betalte, vi tjekkede ind, og et par timer efter sad vi i et fly fyldt med danske charterturister med kurs mod Billund. OK, kun næsten alle var charterturister. Vi mødte også Hans Christian – manden fra Internet-Gamblin-Firmaet som vi havde mødt til den danske julekomsammen i Mellieha.

Da flyet lettede forstod jeg hvorfor det netop var den helt rigtige dag at forlade Malta på. V fik et rigtig flot glimt af Malta fra oven, da først flyet kom lidt op i højde. Jeg forsøgte at finde min rundkørsel og universitetet, men jeg måtte give op. Jeg kunne dog tydeligt se Valletta fra oven, en stor høj bygning i St. Julians (som vi har været på natklub i toppen af) og ikke mindst kirken i Mosta.

Herefter havde jeg svært ved at hitte redde i hvor vi var henne, men noget fangede jeg da – mest fordi piloten var rimelig hjælpsom undervejs med at fortælle hvor vi var henne. Det er sikkert meget godt at jeg ikke er pilot, for jeg ville nok sende flyet til Marokko i stedet. Vi fløj over det dybblå middelhav. Det var næsten helt svært at se hvad der var himmel og hav. Vi fløj over Sicilien og videre over Syditalien. Herefter kom der et par skyer, men det klarede op, da vi nåede til Alpernes sneklædte tinder. Hefter kunne man kigge ned på toppen af bjergene, og man havde nærmest en følelse af man kunne gribe fat i toppen af de små knolde under flyet. Nok meget godt at vi ikke åbnede vinduet for at prøve. For vi fløj i ca. 10 kilometers højde (så jeg havde ikke en chance for at gribe dem alligevel), og temperaturen var ca. minus 52 grader. Koldt?!? Nej da. Bjergenes former og den kolde temperatur, mindede mig om en storbarmet russer, der i en pause i en forelæsning fortalte mig om temperaturen i Sct. Petersborg sidste vinter. Minus 37. Og så brokker jeg mig over at skulle hjem til en dansk vinter!

Flere skyer kom over tyskland, men da vi nærmede os Danmark klarede det op. Aftenhimlen fra luften var rigtig flot. Vi landede i Billund, for at afsætte jyderne, hvorefter flyet fortsatte til København. Jeg har ikke helt styr på hvad vi fløj over, men er ret sikker på at det bl.a. var over København at jeg så en himmel i alle mulige rødlige farver. Aldrig har jeg set en så smuk himmel over København (på Røsnæs ja, men ikke over København). Himlen forsvandt desværre da man landede, skønheden kunne bedst ses fra luften – måske jeg alligevel skulle blive pilot... Vejret var godt. Koldt ja, og mørkt, men vejret fejlede ikke noget. Jeg var hjemme. Mine ben kunne sætte sig på dansk jord, før vi kunne gå ind i lufthavnen og hente vores bagage. En Metro tog mig det sidste stykke til Solbjerg Station. Tænk kun at skulle vente tre minutter på sådan en. Noget bedre end det maltesiske bussystem.

Hjemme igen på Diakonissen (da jeg efter lidt bøvl have fået fat i min nøgle). Julen 2007 skal, trods mine forventninger da jeg tog til Malta, fejres i Danmark. Og som altid ved farmors kødgryder i Kalundborg – jeg glæder mig allerede :o)

Blog Image

Mark og Rosiene i Malta Aiport.

Udsigt fra flyet. Jeg har ingen billeder ved start og landinger, da man ikke måtte bruge elektroniske ting under disse. Øv.
Blog ImageMere alpe-udsigt. Beklager det fedtede vindue. Det er ikke mig som har svinet det til

Blog ImageLufthavnen metrostation. Cool at man nu kan køre i metro hele vejen derud!

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.